Maak kennis met John

Vijf vragen aan John van der Elst

woensdag, 14 februari 2024

John van der Elst is sinds 1 februari operationeel directeur van SODA. John is samen met Niels van Os verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding. Hoog tijd voor een nadere kennismaking. Wij stellen John vijf vragen om te weten te komen wie hij is, welke ambities hij heeft en waarom hij voor SODA gekozen heeft.

1. Hoe ben je in contact gekomen met SODA?

“Tijdens mijn werk bij de Zeehavenpolitie in Rotterdam stuitte ik tegen het probleem dat uithalers niet aansprakelijk werden gesteld voor de schade die zij veroorzaakten. Ik kende de €181,- aanpak bij winkeldiefstal via het civiel recht en zag daar ook een mogelijkheid voor uithalers. Toen ik dit verder ging onderzoeken kwam ik erachter dat deze aanpak van SODA was. Het uitwisselen van ideeën voor een specifieke aanpak voor uithalers was het eerste contactmoment met SODA. Ik merkte meteen dat SODA een bevlogen organisatie is met veel kennis en potentie.”

2. Wat heeft je aangetrokken tot SODA en welke specifieke aspecten spreken je aan in de functie van operationeel directeur?

“Het zijn twee factoren die bij elkaar komen. Als eerst het bedrijfskundig aspect. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en vind bedrijfsvoering enorm interessant. Hoe kun je een organisatie op de juiste wijze laten groeien, waarbij goed werkgeverschap een fundamenteel onderdeel is? Daarnaast is het gevoel van rechtvaardigheid voor mij belangrijk. Bij de politie merkte ik dat er, mede door het personeelstekort, voorrang gegeven werd aan grootschalige onderzoeken. Hierdoor is er minder ondersteuning mogelijk voor ‘kleine’ ondernemers. SODA biedt hierin de oplossing. Neem als voorbeeld de brandstofdiefstal-aanpak. Als je ziet hoeveel brandstof een tankstationexploitant moet verkopen om de schade te compenseren die een dief veroorzaakt heeft, dan moeten we helpen. Met de SODA-aanpak wordt de dief aangesproken op zijn verantwoordelijkheid en de ondernemer gecompenseerd voor de schade. De politie blijft aangehaakt, omdat er altijd aangifte wordt gedaan. Dat is mijn inziens een win-win situatie.

Bij SODA wordt problematiek anders benaderd en dat inspireert. De medewerkers zijn betrokken en het is een dynamische werkomgeving. Ik ben er trots op om een onderdeel van SODA te zijn.”

3. Hoe omschrijf jij jezelf?

“Ik ben een harde werker. Als ik ergens voor ga, dan is dat voor 100%. Ik kan goed vooruit denken en ben daadkrachtig. Dit zijn eigenschappen die voor mijn functie ook belangrijk zijn. SODA is van de pioniersfase in de organisatiefase beland. Organiseren en structuur is nu van belang. In dit proces moeten toekomstbestendige keuzes gemaakt worden. Een duidelijke visie is dus belangrijk.

Naast een gedreven directeur ben ik ook echt een familiemens. Ik heb twee kinderen in de leeftijd van vier en twee jaar. Ik geniet ervan om samen met mijn vrouw en kinderen erop uit te gaan. De balans tussen werk en privé blijft wel een uitdaging als je zoveel plezier hebt in je werk.”.

4. Welke ervaring neem je mee en hoe ga je deze inzetten?

“Mijn werkervaring is divers en dit kan ik breed inzetten bij SODA. Als voormalig hulpofficier van justitie heb ik veel kennis van het strafrecht en wetgeving. Tijdens mijn werk ben ik bekend geraakt met het civiel recht bij onder andere winkeldiefstal en geweldsincidenten. Bij SODA ga ik mij verder specialiseren in het civiel recht. Als het om aansturing en coaching gaat, dan neem ik mijn ervaring mee uit de periode van projectleider bij de recherche en coach op de politieacademie. Ook hier zijn strategisch denken en structuur belangrijke aspecten. De debiteuren van SODA zijn in grote lijnen een bekende doelgroep, waardoor ik mij goed kan verplaatsen in de debiteur. Dit kan van waarde zijn bij het inrichten van processen of andere besluitvorming.”

5. Wat zijn jouw ambities voor dit jaar?

“Op werkgebied ligt mijn focus op het team en de interne organisatie. Dit ga ik de komende periode verder inrichten en optimaliseren, zodat de medewerkers mee kunnen groeien met de organisatie. Daarnaast is een visie voor de lange termijn een belangrijk punt. Waar willen we naartoe met de organisatie en hoe komen we daar? Samen met het team en de directie gaan we hieraan werken.

Privé staat er een verhuizing gepland. Ik woon nu nog in de omgeving van Rotterdam, maar we zijn op zoek naar een mooie plek in de omgeving van Amersfoort. Ik kijk ernaar uit om te gaan settelen met mijn gezin en ook hier een nieuw hoofdstuk te starten.”

Beperkte bereikbaarheid

I.v.m. de feestdagen zijn wij van 23 december t/m 1 januari gesloten. Vanaf 2 januari staan wij weer voor u klaar.

You have Successfully Subscribed!