Van groei naar focus: Lourens volgende stap bij SODA

Van groei naar focus: Lourens volgende stap bij SODA

donderdag, 26 september 2024

Vanuit zijn studie Integrale Veiligheidskunde is Lourens ‘t Hart na zijn stage in 2016 als procesmanager gestart bij SODA. 8 jaar later is hij niet meer de duizendpoot binnen de organisatie, maar is hij in de functie van Business manager verantwoordelijk voor de grootste accounts van SODA.

Pionieren

‘Toen ik bij SODA begon was er een groeispurt op het gebied van winkeldiefstal. De SODA-aanpak was toen al volop in ontwikkeling. Ook kwamen de diensten tanken zonder te betalen en verzekeringsfraude van de grond. In deze fase was ik als projectmanager op bijna alle vlakken betrokken bij organisatie. Van IT tot de helpdesk, de organisatie was plat en we maakten alle stappen met elkaar. Toen ben ik besmet met het SODA-virus’, zegt Lourens met een glimlach.

De groei

‘In 2019 groeide de helpdesk en ben ik als helpdeskmanager bijgesprongen om de afdeling te begeleiden. Het IT-team werd inmiddels ook een afdeling. SODA was volop in beweging en ik bewoog mee. Het snelle schakelen en de diversiteit is, ondanks de groei die we maken, nog steeds hetzelfde en dat geeft mij energie.’

‘Groei betekent ook dat we meer moeten organiseren. Het werd tijd om de functies op te splitsen. De helpdesk heb ik met een gerust hart overgedragen aan onze helpdeskmanager Laila. Ik ben nog wel betrokken bij het IT-team, maar mijn focus ligt op de twee accounts waar ik vanaf het begin bij betrokken ben geweest; winkeldiefstal en brandstofdiefstal.’

Overeenkomsten en verschillen

‘De accounts hebben overeenkomsten, maar ook veel verschillen en dat maakt het voor mij leuk en uitdagend. Klantcontact vind ik belangrijk en de diversiteit aan opdrachtgevers maakt het bijzonder. Ik zit aan tafel bij multinationals, maar een bakkie koffie met een lokale supermarktmanager die een goed idee heeft, is voor mij net zo belangrijk.

De dienstverlening is in de basis hetzelfde en hierin hebben we een unieke positie. Wij verhalen niet alleen de directe schade, maar ook de indirecte schade. Onze dienstverlening is gericht op het ontzorgen van de opdrachtgever. Hierbij is er veel aandacht voor de benadering naar debiteuren, iets wat voor veel opdrachtgevers een belangrijk factor is.’

‘De detailhandel en brandstofbranche verschillen in benadering. In de detailhandel kun je makkelijk testen en pionieren. De aanlooptijd bij tankstationexploitanten is wellicht iets langer, maar bereidheid is niet minder als men overtuigd is. Ondanks het verschil in marktgrootte, is de problematiek wel even groot.’

Potentie en internationale groei

‘Dat we nog niet klaar zijn, staat vast. De potentie van beide branches is enorm. De belangrijkste ontwikkeling op het gebied van brandstofdiefstal introduceren we in november. De nieuwe dienst TankAlert is een preventieve aanpak, waarbij notoire brandstofdieven op een landelijke zwarte lijst geregistreerd worden. Hierdoor is het straks mogelijk om een terugkerende brandstofdief te herkennen, voordat er getankt kan worden. Ik ben enorm enthousiast over deze unieke dienst die we in samenwerking met BigBrother ontwikkeld hebben.’

‘We zijn ook actief over landsgrens. Het bevragen van buitenlandse kentekens in Nederland heeft onze aandacht en we maken stappen om onze aanpak te introduceren in meerdere Europese landen.’

Brandstofdiefstal

‘Op het gebied van winkeldiefstal investeren we veel in de ontwikkeling van het online platform, aangezien de noodzaak voor een zelfstandige afhandeling steeds groter wordt. We zijn druk bezig met het ontwikkelen van het platform in een app en we kijken naar de mogelijkheden om OCR-scannen in te zetten voor een snellere afhandeling. De grootste stappen die ondernemers binnenkort gaan merken is de bouw van de nieuwe portal.  Hierdoor hebben klanten straks zicht op onder andere criminele derving en bijvoorbeeld het gemiddelde schadebedrag. Deze ontwikkelingen zijn mogelijk door een volwaardig IT-team met enorm veel kennis.’

Tot slot vragen wij aan Lourens waar hij het trotst op is. ‘Dat is toch wel de samenwerking met BigBrother. Door de API-koppeling kunnen we tankstationexploitanten maximaal ontzorgen. Een onbetaalde tankbon kan in 6 klikken gemeld worden. We beperken ons daarbij niet tot Nederland, want deze samenwerking gaat door heel Europa. Dit is een unieke samenwerking waar ik heel trots op ben’.