80% van de winkeldieven weten van tevoren niet dat ze een misdrijf gaan plegen. Het besluit wordt in de winkel met het artikel in de hand genomen. Weet jij welke voorzorgsmaatregelen je kunt treffen om de beslissing van een potentiële winkeldief te beïnvloeden? Wij spreken met Arie Jan over hoe de winkelinrichting en gastvrije medewerkers kunnen bijdragen aan de preventie van winkeldiefstal.
Zichtlijnen en winkelrouting
“Als eerst is het belangrijk om te weten dat preventieve maatregelen niet ten koste gaan van de winkelbeleving. Het is zelfs zo dat wat de klant als plezierig ervaart, een nadeel is voor een winkeldief.
De basis is de routing en zichtlijnen. Als een winkel een goede routing met zichtlijnen heeft, dan hebben klanten een “vaste loop”. Winkeldieven vallen daarin op, omdat zij vaak tegen de gebruikelijke route in lopen. Dit kun je het beste zien vanaf het punt waar de meeste personele bezetting is. Als goede zichtlijnen, door bijvoorbeeld bouwkundige obstakels, niet mogelijk zijn dan kan er gekozen worden om met spiegels te werken om het zicht op bepaalde plaatsen te behouden. Let hierbij wel op dat de spiegels op de handen gepositioneerd zijn en niet op het gezicht. Anders kan de winkeldief de spiegels als tool gebruiken om het winkelpersoneel in de gaten te houden.”
Als we Arie Jan vragen waar in de winkel er een verhoogde kans op diefstal is antwoordt hij: “het eindpunt van de routing, het afrekenpunt. Er wordt vaak geadviseerd om artikelen bij de kassa te presenteren, omdat het in het blikveld van een medewerker staat. Helaas werkt het in de praktijk anders. De medewerker is namelijk gefocust op het afrekenen en vervolgens op de volgende klant in de rij en heeft daardoor geen oog voor een eventuele winkeldief. De dief heeft echter goed zicht op de situatie en kan makkelijk een inschatting maken.”
Presentatie en verlichting
In elke winkel wordt er veel aandacht besteed aan de presentatie van de artikelen. De verpakkingen en kleurstellingen vormen een aantrekkelijk geheel in het schap. Alles is optimaal gepresenteerd en dit zorgt voor rust en eenheid “Voor een winkeldief is dit uitermate vervelend,” vervolgt Arie Jan. “De verstoring van de presentatie valt op en dat is iets dat een winkeldief juist niet wil. Hetzelfde geldt voor de verlichting. Een mooi uitgelicht schap is voor de klant aantrekkelijk, maar voor een winkeldief hinderlijk. Als je het product uit het schap pakt, dan is dat niet onopgemerkt doordat je handen verlicht worden.”
Creëer een interne drempel
Naast de praktische aanpassingen is er nog een wapen in de strijd tegen winkeldiefstal en dat zijn gastvrije medewerkers. “Persoonlijk contact met het winkelend publiek is enorm belangrijk. Als je begroet wordt bij binnenkomst, het opgemerkt wordt dat je moeite hebt om een keuze te maken of met volle handen zelfs een mandje aangeboden krijgt, dan voel je je als klant gewaardeerd. Als winkeldief is je gedrag opgevallen en ben je ineens niet meer anoniem. Daarnaast zorgen gastvrije medewerkers er ook voor dat klanten zich binden aan een winkel, waardoor de kans op diefstal kleiner is. Het is immers moeilijker om te stelen van een vriend dan van een vijand,” eindigt Arie Jan.
Klik hier om meer te lezen over onze winkeldiefstal-aanpak.