Hoe creëer je een veilige winkelomgeving voor medewerkers en klanten? We starten de Week van de Veiligheid met het delen van 3 wetenswaardigheden over winkeldiefstal & veiligheid.
1. Meer kans op agressie bij een slachtofferloos delict
Wist je dat de kans op agressie groter is bij een slachtofferloos delict? Dit komt doordat er verminderde betrokkenheid is. Wanneer een dader iets steelt uit een woning, dan weet hij dat er mensen zijn die hij benadeelt. Een dader die uit een winkel steelt ervaart dit niet. Hij zal het gevoel hebben te stelen van ‘een bedrijf’. Daar heeft toch niemand last van? Wanneer deze dader wordt aangesproken, kan er sneller agressie ontstaan, omdat de dader het gedrag dat hij vertoont bagatelliseert.
2. Gastvrijheid verkleint de kans op winkeldiefstal
Persoonlijk contact met klanten is belangrijk. Als een winkeldief bij binnenkomst persoonlijke begroet wordt of bijvoorbeeld een mandje aangeboden krijgt, dan is hij niet meer anoniem. Daarnaast zorgen vriendelijke medewerkers er ook voor dat klanten zich binden aan een winkel, waardoor de kans op diefstal kleiner wordt. Er zijn zelfs ondernemers die gepensioneerden inzetten voor deze belangrijke taak. Zij verwelkomen klanten, maken een praatje en delen rozijntjes uit aan kinderen. Als klanten met een goed gevoel binnenkomen is de kans op diefstal kleiner, want van vrienden steel je niet.
3. Goed zicht verhoogt de veiligheid
Wanneer medewerkers elkaar goed kunnen zien in de winkel, dan verhoogt dit het veiligheidsgevoel. Bijvoorbeeld bij het aanspreken van een winkeldief. Door duidelijke zichtlijnen in de winkel te creëren houden collega’s zicht op elkaar. De zichtlijnen helpen ook om verdacht gedrag van stelende klanten makkelijker te herkennen.
Tip: beweeg bij een lastig gesprek naar een locatie waar je weet dat je zichtbaar bent voor collega’s of camera’s. De kans op escalatie neemt dan af.